UYKUNUN ZEKA GELİŞİMİNE ETKİSİ

- Uyku hormonu, melatonin dediğimiz beyinden salgılanan uykulu hissetmemizi sağlayan hormondur.

- Karanlıkta melatonin salgısı artarak, aydınlıkta gözün retina tabakasına düşen ışığın artışıyla beraber melatonin salgısı azalmaktadır.

- Büyüme hormonu sentezi tipik olarak uykunun ilk saatlerinde olmaktadır.

- Bağışıklık sisteminin güçlenmesinde önemli bir role sahiptir ve aynı zamanda hipofiz bezinin daha fazla büyüme hormonu salgılamasını sağlar.

- Uyku sırasında bebeğin çalışmayan kasları da çalışarak enerji depoları yenilenir.

- Bebekler uyurken beyinleri çalışır ve gelişir.

- Düzenli ve yeterli uyku büyüme hormonu salgılanmasının daha etkin olmasını sağlamaktadır.

- Bebeklerin gerekli süre boyunca uyumamaları halinde yorgunluk, huysuzluk ve bunların yanı sıra pek çok organ, kas ve kemik gelişiminin geride kaldığı gözlemlenmiştir. 

Kaliteli uyku, 0-3 yaş arası çocukların zeka gelişimini olumlu yönden etkilemektedir.

- Bebek, uyanıkken oyunda öğrendiği bilgileri uyku sırasında organize ederek beynine kaydeder.

böylece beyinde nöronlar arası bağlar oluşur ve güçlenir.

- Uzmanlara göre bebeklerin gün içerisinde geliştirdikleri bilgi, beceri, oyun ve aktivitelerin pekiştirilmesi açısından beyinde yeni bağlantılar ortaya çıkarmaktadır.

- Uyku süresi ve kalitesi bütün bu gelişmelerin olabilmesi için çok önem kazanır.

İyi uyumuş ve dinlenmiş bir bebek, uyku öncesi depoladığı bilgileri hafızasına düzenli bir şekilde kaydetmiş olarak güne daha enerjik başlar.

- Yetersiz uyku sonucu büyüme hormonu dışında diğer bedensel faaliyetleri belirleyen hormonlarda sorun çıkabilmektedir. 

Mesela, açlık duygusu ve iştahı belirleyen hormonlarda meydana gelen sorun sebebi ile çocuğunuz olması gerekenden fazla yiyor ve yüksek kalorili yararsız yiyeceklere ilgi gösteriyor olabilir.

- Büyüme hormonunun düzenli bir şekilde salgılanması bebeklerde zeka gelişimi için çok önemlidir.

- Uzmanlara göre bebeklerin büyüme hormonunun en çok salgılandığı 22:00-05:00 saatleri arasında uyumasına çok dikkat etmelisiniz.

- Bebekler yaşamlarının ilk bir yılında 10-12 saat gece olmak üzere günde toplam 14-15 saat uyumaları gerekmektedir.

Örneğin bebeğinizin 6 aylık olduğu dönemde 5-6 saatlik uyku döngüsünde 1-2 kez uyanabilir.

Uyandıktan sonra ise sizin yardımınızla bebeğiniz kendi kendine tekrar uykuya geçebilir.

Gün içerisinde yaklaşık olarak 11-14 saat uyuyabilirler ve 6 aylık bebeklerin %84’ü tüm gece boyunca uyuyabilir.

- Bebeğinizin hangi yaş grubunda kaç saat uyuması gerektiğini çocuk doktorunuza veya sağlık kuruluşunuza danışarak öğrenebilirsiniz.

 BEBEKLERİN RAHAT UYUMASI İÇİN ÖNERİLER

- Bebeğinizi geceleri mümkün olduğu kadar sakin, sessiz ve loş ortamda uyutmaya çalışın.

- Gece yarısı çocuğunuzu beslemek veya altını değiştirmek gerektiğinde onu çok fazla uyarmayın, çok fazla uyandırmayın.

- Bebeğinizin uykusunun geldiğine dair ilk belirtide yatağına yatırın.

Bebeğinizin kendi başına uykuya dalmayı öğrenmesi gereklidir.

- Uyuyana kadar onu kucaklamak veya sallamak gece yarısı uyandığında da aynı şeyleri yapmanızı gerektirir.

Bu da çocuğunuzun uyumayı kendi başına yapabilmesini engeller.

- Bebeğinizi emzikle yatağa koymaktan kaçının.

- Bebeğinizin gündüz bir seferde çok uzun süre (3-3,5 saatten fazla) uyumasına izin vermeyin.

Gün içinde uzun uyuyacak olursa gece uyanık olma ihtimali daha fazla olacaktır.

 

*SAĞLIK KURULUŞUNUZA VEYA DOKTORUNUZA DANIŞARAK DAHA KESİN BİLGİ SAHİBİ OLABİLİRSİNİZ.

Çerez Kullanımı